Az iskolakezdésre való készülődés apropóján a BDO Magyarország Corporate Finance üzletága egy átfogó tanulmányt készített, amely feltárja a magyar magánoktatási piac sajátosságait, dinamikáit és lehetőségeit. Ez a BDO Corporate Finance első olyan kiadványa, amely a magánoktatás témakörét vizsgálja, célja pedig, hogy átfogó képet adjon ezen dinamikusan bővülő piacról. Törekvésünk, hogy évről évre készítsünk egy hasonló elemzést szakértők bevonása révén, amely nemcsak a piac aktuális állapotát és trendjeit vizsgálja, hanem hosszú távon leköveti a változásokat.
Magyarországon az állami oktatás helyzete miatt (alulfinanszírozottság, pedagógushiány, elavult tantervek stb.) a magánintézmények iránti kereslet jelentősen megnövekedett. A 2020-2023 közötti időszakban a magániskolákban tanuló diákok száma 59 000-ről 64 000 főre nőtt, így a magánoktatási intézmények fontossága is nőtt ezen időszak során, a magyarországi középfokú oktatási intézmények 23%-a már alapítványi fenntartású vagy magán volt a 2022-2023-as tanévben.
Ábra 1.: Középfokú oktatási intézmények fenntartó típus szerinti megoszlása (%)
Az elmúlt években a magyarországi magániskolák piaca dinamikus fejlődésen ment keresztül, olyan mértékben, hogy az intézmények nem tudnak megfelelni az egyre növekvő keresletnek. Egyre több magániskola kihasználtsága telítődött, hosszabb várólisták alakultak ki. Ezt a tendenciát tovább erősíti magánoktatási intézmények infrastrukturális fejlettsége, a digitalizáció terén mutatott felkészültségük, valamint a modern pedagógiai módszerek iránti kereslet folyamatos növekedése.
A piac részletes vizsgálata során a BDO Corporate Finance csapata 28 oktatási intézményt vizsgált meg a magyarországi magániskola piacon, melyek közül 10-et magyar, míg 18 iskolát nemzetközi intézményként azonosított be. A vizsgált intézmények 46%-a, azaz 13 intézmény az óvodától gimnáziumig (3-18 éves korig) nyújt oktatást a tanulók számára, míg 10 általános és gimnáziumi korcsoportot szolgál ki, illetve 5 intézmény kizárólag a gimnáziumi tanulókra fókuszál.
Nő a kereslet a magánoktatás iránt
Az elmúlt években több új magániskola létesült Magyarországon. Az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete (AME) által nyújtott információk szerint 2018 óta több mint 20 új alapítványi és magániskola kezdte meg működését az országban. Az új intézmények között található a budapesti Diákszempont Általános Iskola és Gimnázium (2019), de a Budapest Schoolnak is több mikroiskolája nyitotta meg kapuit (Solymáron 2018-ban, Érden 2020-ban) Pest vármegyében. Emellett több működő intézmény is tervezi bővíteni kapacitásait vagy akár új campus létrehozásában gondolkodik.
Komoly bevételt termel a magánoktatás
Tandíj tekintetében a vizsgált intézmények között jelentős mértékű eltérés látható. A nemzetközi intézmények esetében az éves tandíjak átlagos értéke 4,3 millió Ft, míg a magyar intézményeknél alacsonyabb, átlagosan 1,5 millió Ft. A nemzetközi iskolák esetében is jelentős eltérés mutatkozik: a két legnagyobb nemzetközi magániskolában (AISB - American International School of Budapest és BISB - The British International School Budapest) a legfelsőbb év díja a 9 millió Ft-ot is eléri.
A vizsgált intézményekre vonatkoztatva a magyar iskolákat üzemeltető szervezetek átlag éves bevétele 767 millió Ft, míg a nemzetközi intézményeké magasabb, meghaladja az 1 milliárd Ft-ot. A legnagyobb nemzetközi iskolák diákszám és árbevétel tekintetében is kiemelkednek a mezőnyből. A vizsgált iskolák tekintetében elmondható, hogy a nemzetközi magánintézmények átlagosan magasabb bevételt realizálnak, alacsonyabb diákszám mellett.
A magánoktatás lehetséges fejlődési irányai
A magánintézményekről – a felmérés alapján – összességében elmondható, hogy a piac szereplői egy folyamatos és igen erős igénynövekedéssel számolhatnak. A stabilan növekvő keresletre reagálnia kell a piaci szereplőknek, amely befektetési lehetőségeket kínál mind a piac már aktív szereplőinek, mind pedig az új szereplők számára.
A BDO Corporate Finance csapata pénzügyi és oktatási szakértelmet ötvözve széleskörű támogatást tud nyújtani a piacra lépés (akár új intézmény létrehozása, akár működő intézmény megvásárlása és fejlesztése) során. További információért és a tanulmány letöltéséért töltse ki az űrlapot és kattintson a letöltés gombra!
Kérjük, töltse ki az alábbi űrlapot, hogy hozzáférjen a tanulmányhoz: