Ellenőrzés helyett adategyeztetés?

Automatizált adategyeztetés - új eljárás a NAV-nál


A 2025. január 1-jétől az adóhatóság egy új típusú, gyakorlatilag teljesen automatizált adóigazgatási eljárást vezetett be.

A bevezetett adategyeztetési eljárás egy újabb lépést jelent a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) részéről a gazdasági szereplők átláthatóságának növelésére és a jogszabályi megfelelés biztosítása érdekében. Az új eljárás célja az adateltérések kiszűrése és javítása, ezáltal a gazdaság fehérítése.

Az adategyeztetési eljárás bevezetésének hátterében többek között az a jogalkotói szándék állt, hogy a NAV rendelkezésére álló, egyre bővülő adatvagyon és a digitalizációs törekvések lehetővé tegyék a kevés erőforrást igénylő, folyamatos adózói monitorozást.  Emellett az adategyeztetési eljárás egyidejűleg, tömegesen képes megszólítani az adózókat, felhívva őket a feltárt hiányosságok tisztázására és javítására.
Az adózóknak 15 nap áll rendelkezésükre, hogy a NAV Ügyfélportálján elhelyezett formanyomtatvány kitöltésével válaszoljanak a hatósági kérdésekre.
Amennyiben az adózók nem tesznek eleget a felhívásnak és nem nyilatkoznak a feltárt eltérések kapcsán, a kiszabható 300 ezer forintos mulasztási bírság mellett, könnyen megbízó levelet is találhatnak a tárhelyükön.

Eddig csupán egy szűk adózói kör találkozhatott ezzel az eljárással, azonban a NAV deklarált szándéka, hogy néhány héten belül tömeges vizsgálatokat indítson.
Éppen ezért kiemelten fontos, hogy az adózók rendszeresen megvizsgálják az Adóhatóságnál riportált adataikat és összevessék a rendelkezésre álló információkkal, szükség esetén a korrekciókat, többlet adatszolgáltatásokat elvégezzék. Ezzel a lépéssel ugyanis, akár egy adóellenőrzést is elkerülhetnek.

Ha kérdésük merül fel az új eljárással kapcsolatban, vagy támogatói segítségre van szükségük, keressék bizalommal a BDO Magyarország szakértőit.

Csomai Sára, Dr. Mucsi-Szabó Brigitta