Megjelent a NAV 2025-ös ellenőrzési terve: új eljárási forma, kiterjesztett ellenőrzési körök
Megjelent a NAV 2025-ös ellenőrzési terve: új eljárási forma, kiterjesztett ellenőrzési körök
Március 11-én megjelent a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2025. évi ellenőrzési terve, melyben részletesen ismertetésre kerülnek annak konkrét irányai és módszerei. Ahogy azt az utóbbi időben már megszokhattuk, az adóhatóság évről évre egyre nagyobb mértékben támaszkodik a mesterséges intelligencia adta kockázatelemzési lehetőségekre. Ennek segítségével, illetve az adatszolgáltatásokból, elsősorban a NAV Online számlarendszerből származó rendkívül nagy mértékű adatvagyon minél hatékonyabb felhasználásával és annak egyre pontosabb elemzésével képes célzottan kiválasztani a kockázatosnak tekinthető alanyokat és felismerni az adócsalás kockázatát magába hordozó tevékenységeket. A hatóság deklarált szándéka a differenciált hatósági fellépés.
Eljárás típusai
A NAV a rendelkezésére álló kontrolladatok alapján elsősorban az adózó adókockázati mértékét és jogkövetési magatartását veszi figyelembe az eljárás típusának kiválasztása során.
2025-ben az alábbi ellenőrzési formákkal találkozhatnak a társaságok:
2025-ben az alábbi ellenőrzési formákkal találkozhatnak a társaságok:
- adategyeztetési eljárás (új eljárás)
- támogató eljárás
- jogkövetési vizsgálat
- adó- és vámellenőrzés
Az eljárási típusok kiválasztása és az eljárás lefolytatása során az adóhatóság két féle szemléletet alkalmaz, annak függvényében, hogy milyen természetű adózót vizsgál. A szabályokat betartó, az adókötelezettségeiket időben és megfelelő módon teljesítő, együttműködő alanyokat továbbra is támogatja és velük szemben a hatóság szolgáltató jellege érvényesül, míg az adókötelezettségeket elmulasztó, csalárd tevékenységet folytató, vagy a foglalkoztatottjait nem bejelentő adózó ellen azonnali, szigorú fellépést alkalmaznak.
Bármely kategóriába is tartozzon egy adóalany, 2025-ben nagy valószínűséggel találkozni fog az újonnan bevezetett adategyeztetési eljárással, mely az adóhatóság rendelkezésére álló kontrolladatok és a társaságok által bevallott adatok közötti eltérések detektálására és azok adóalany általi korrigálásának támogatására irányul. Amennyiben ezeket az ellentmondásokat az adózó nem képes feloldani, vagy egyáltalán nem reagál a megkeresésre, a mulasztási bírság mellett, jogkövetési vizsgálattal, de jó esetben akár egy átfogó adóellenőrzési eljárással nézhet szembe.
Ezáltal, amennyiben az adózó eleget tesz ennek a felhívásnak, nem csak a kilátásba helyezett mulasztása bírságot, hanem egy esetleges adóellenőrzést is elkerülhet.
Bármely kategóriába is tartozzon egy adóalany, 2025-ben nagy valószínűséggel találkozni fog az újonnan bevezetett adategyeztetési eljárással, mely az adóhatóság rendelkezésére álló kontrolladatok és a társaságok által bevallott adatok közötti eltérések detektálására és azok adóalany általi korrigálásának támogatására irányul. Amennyiben ezeket az ellentmondásokat az adózó nem képes feloldani, vagy egyáltalán nem reagál a megkeresésre, a mulasztási bírság mellett, jogkövetési vizsgálattal, de jó esetben akár egy átfogó adóellenőrzési eljárással nézhet szembe.
Ezáltal, amennyiben az adózó eleget tesz ennek a felhívásnak, nem csak a kilátásba helyezett mulasztása bírságot, hanem egy esetleges adóellenőrzést is elkerülhet.
A 2025. évi ellenőrzések fő irányai
A kiemelt és a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adóalanyok ellenőrzése
Elsődleges céljai közé tartozik a NAV-nak azon kiemelt és legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adóalanyok ellenőrzése, melyeknek transzferáradatszolgáltatásuk alapján kockázatos, veszteséges vagy alacsony nyereséget eredményező tevékenységeket folytatnak.
Az eltérések folyamatos ellenőrzése
2025-ben is nagy hangsúly kerül a bevallások és a NAV rendelkezésére álló adatok között fennálló eltérések folyamatos ellenőrzésére. Ezzel az adóhatóság kifejezett célja az adózási fegyelem növelése, az áfacsalások eddiginél is hatékonyabb kiszűrése, valamint az esetleges új csalási módszerek feltárásra és rövid időn belüli ellehetetlenítése.
Így többek között az a társaság keltheti fel elsősorban a NAV figyelmét, aki:
Így többek között az a társaság keltheti fel elsősorban a NAV figyelmét, aki:
- levonható áfáját több éve folyamatosan görgeti,
- nullás áfabevallást nyújt be, de a kontrolladatok alapján rendelkezik értékesítéssel,
- olyan újonnan alakult alany, melynek nagy tételszámú és/vagy nagy összegű számlái vannak, valamint a megalakulást követően nagy mértékű forgalomnövekedéssel bír,
- nem nyújt be áfabevallást, vagy ha igen, akkor az abban szerepeltetett összegek nem egyeznek meg a NAV Online-ban jelentett adatokkal.
Kockázatosnak minősített tevékenységek ellenőrzése
2025-ben tovább nőnek a NAV által kockázatosnak minősített tevékenységi körök.
Ezzel kiemelt figyelem hárul többek között az alább megnevezett ágazatokra:
Ezzel kiemelt figyelem hárul többek között az alább megnevezett ágazatokra:
- a (használt) gépjármű- és gépjárműalkatrész-kereskedelem;
- építőipar, építőanyag kereskedelem;
- személy-és vagyonvédelem, munkaerőkölcsönzés;
- zöldség és gyümölcs kereskedelem;
- turizmus, vendéglátás, szálláshelyszolgáltatás;
- webhely értékesítés, internetes tartalomszolgáltatás, rendezvényszervezés;
- egyéb médiaszolgáltatás;
- külföldi és belföldi e-kereskedelmi platformok;
- import tevékenység;
- távol-keleti termékértékesítés;
- szépségipari, testedzési szolgáltatás;
- jövedéki adó-köteles tevékenységet végzők stb.
Célzott kockázatelemzés
A NAV Mesterséges Intelligencia (MI) Munkacsoportjának segítségével, a valós idejű adatok folyamatos elemzésével lehetővé vált, hogy az adóhatóság megismerje az adóalanyok gazdasági kapcsolatait és tényleges gazdasági tevékenységét, mellyel azonnal, valós időben képes felismerni a költségvetéssel szembeni visszaéléseket és célzottan fellépni a feltárt adócsalási sémák, mechanizmusok ellen.
Jelentős szerepet kap az online pénztárgépekből származó információ és az áfabevallásokban jelentett adatok közötti eltérések vizsgálata, továbbá nagy hangsúlyt fektet az adóhatóság a kezelőszemélyzet nélküli automaták, az Elektronikus Közútforgalom-ellenőrző Rendszer (eKÁER), a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK), az Üvegkapu (Építőipari Monitoring- és Adatszolgáltató Rendszer), az OSS és az IOSS rendszer által összegyűjtött és tárolt információkra is az elrendelt eljárásokat megelőző kockázatelemzése során, ezáltal az áfabevallás mellett az érintett adatszoláltatásokra és egyéb kötelezettségekre is ajánlott kiemelt figyelmet fordítani.
A célzott ellenőrzésben kiemelt szerepet kapnak 2025-ben a vámjogi képviselők és bizalmi vagyonkezelők is. A közvetett vámjogi képviselő az importáló társaság által engedményezett adólevonási jogának érvényesítéséhez az általános és kockázatos importáló esetében partnerellenőrzést köteles végezni, melyről adatot kell szolgáltatnia. Annak hiánya, vagy az abban való bármi féle szabálytalanság feltárása esetén, azt az ellenőrzés alapjául szolgáló bizonyítékként használhatja fel az adóhatóság.
Jelentős szerepet kap az online pénztárgépekből származó információ és az áfabevallásokban jelentett adatok közötti eltérések vizsgálata, továbbá nagy hangsúlyt fektet az adóhatóság a kezelőszemélyzet nélküli automaták, az Elektronikus Közútforgalom-ellenőrző Rendszer (eKÁER), a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK), az Üvegkapu (Építőipari Monitoring- és Adatszolgáltató Rendszer), az OSS és az IOSS rendszer által összegyűjtött és tárolt információkra is az elrendelt eljárásokat megelőző kockázatelemzése során, ezáltal az áfabevallás mellett az érintett adatszoláltatásokra és egyéb kötelezettségekre is ajánlott kiemelt figyelmet fordítani.
A célzott ellenőrzésben kiemelt szerepet kapnak 2025-ben a vámjogi képviselők és bizalmi vagyonkezelők is. A közvetett vámjogi képviselő az importáló társaság által engedményezett adólevonási jogának érvényesítéséhez az általános és kockázatos importáló esetében partnerellenőrzést köteles végezni, melyről adatot kell szolgáltatnia. Annak hiánya, vagy az abban való bármi féle szabálytalanság feltárása esetén, azt az ellenőrzés alapjául szolgáló bizonyítékként használhatja fel az adóhatóság.
Önkéntes jogkövetés támogatása
Az önkéntes jogkövetést idén is az úgynevezett támogató eljárás keretei között igyekszik az adóhatóság elősegíteni. Ezzel az eljárási formával elsősorban azok az adóalanyok találkozhatnak, akiknek bevallásaiban ugyan merülnek fel kisebb hibák, ugyanakkor ez nem szisztematikus, a csalárd tevékenység végzésének esélye teljesen kizárható és alapvetően jogkövető magatartást tanúsítva járnak el. Az adókötelezettségeiket elmulasztó vagy helytelenül teljesítő adózók 2025-ben a korábbi gyakorlattól eltérően, egy sokkal szigorúbb szemléletet alkalmazva, azonnali adóellenőrzéssel nézhetnek szembe.
Tervezett vámellenőrzési irányok
Ahogy az adó egyes területein, úgy a vámra is igaz az, hogy kockázatelemzésen alapuló, elsősorban célzott vizsgálatokat végez a NAV, ugyanakkor 2025-ben is lehet számítani véletlenszerű, akciójellegű ellenőrzésekre.
A vámellenőrzések fókuszában a harmadik országból behozott kettős felhasználású termékek, a lőfegyverek és a hadiipari termékek állnak, ugyanakkor a környezetvédelmi rendelkezések - mint például a fluortartalmú üvegházhatású gázok visszaszorítása - betartására is nagy szerep hárul ebben az évben.
A vámellenőrzések fókuszában a harmadik országból behozott kettős felhasználású termékek, a lőfegyverek és a hadiipari termékek állnak, ugyanakkor a környezetvédelmi rendelkezések - mint például a fluortartalmú üvegházhatású gázok visszaszorítása - betartására is nagy szerep hárul ebben az évben.
A rendészeti szakterület ellenőrzései
A NAV fókuszában idén ott van a fémlopás elleni fellépés, valamint ezen termékek illegális kereskedelmének a felderítése és megszüntetése. Továbbá kiemelt figyelem hárul a szellemi tulajdon elleni és ahhoz kapcsolódó egyéb jogsértések, valamint az illegális gyógyszerek felderítésére is.
Ugyancsak fontos feladat a jövedéki kiskereskedelmi tevékenységet végzők ellenőrzése, ahogy az üzemanyagtöltő állomások, a bérfőzést végző szeszfőzdék, valamint a dohány és dohánygyártmányok alapos vizsgálata is, ezzel biztosítva, hogy a legális keretek között gazdálkodó cégek ne kerülhessenek versenyhátrányba. A rendészeti terület elsődleges szempontja idén a tisztességes szállítmányozók védelme és ennek érdekében a szabálytalanul eljáró és ezzel versenyelőnyt szerző adózóknak a piacról való kiszorítása.
Kövesdi Krisztián, Dr. Mucsi Szabó Brigitta
Ugyancsak fontos feladat a jövedéki kiskereskedelmi tevékenységet végzők ellenőrzése, ahogy az üzemanyagtöltő állomások, a bérfőzést végző szeszfőzdék, valamint a dohány és dohánygyártmányok alapos vizsgálata is, ezzel biztosítva, hogy a legális keretek között gazdálkodó cégek ne kerülhessenek versenyhátrányba. A rendészeti terület elsődleges szempontja idén a tisztességes szállítmányozók védelme és ennek érdekében a szabálytalanul eljáró és ezzel versenyelőnyt szerző adózóknak a piacról való kiszorítása.
Kövesdi Krisztián, Dr. Mucsi Szabó Brigitta