Elmélet és gyakorlat kéz a kézben
Elmélet és gyakorlat kéz a kézben
A hagyományos kompetenciák mellett a mesterséges intelligencia és az információbiztonság áll a BDO Digital 2025-ös terveinek középpontjában. Ezeken a területeken is egyszerre kínálnak majd magas szintű tanácsadást és gyakorlati megoldásokat.
Jó év után, jó év előtt
Visszazökkenni a régi kerékvágásba, csak jóval magasabb fordulatszámon – röviden így lehetne leírni, hogyan élte meg a BDO Digital Hungary a 2024-es évet. „Tapasztalataink szerint a Covid után ez volt az első olyan év, amikor a vállalatok újra mertek és akartak költeni. A járvány okozta megrázkódtatás és az arra adott reakciók már a múlté, a vállalkozások kezdték ismét komfortosabban érezni magukat. Nem egy ügyfelünk idén porolta le azokat a projekteket, amelyeket még a Covid előtt kezdtünk tervezni”, idézi fel az elmúlt évet Valter Krisztián, a vállalat társügyvezetője.
A tervezéstől a kivitelezésig
Mindezek a vállalat eredményében is megmutatkoztak: a BDO Digital rendkívül sikeres évet zárt. „A bevételeinket immár második éve duplázzuk, és idén átlépjük az 1 milliárd forintos határt. Ráadásul ezt a forgalmat jellemzően nem klasszikus kereskedelemből értük el, hanem tanácsadásból és más szolgáltatásokból”, mondja Valter Krisztián.
A tanácsadási üzletág növekedését elsősorban a NIS2 irányelv hajtotta, hiszen több ezer vállalkozásnak kell megfelelnie az újonnan előírt IT-biztonsági rendszabályoknak. „A BDO Digital igazi erőssége, hogy a teljes palettát le tudja fedni. Ismerjük a jogszabályi előírásokat, fel tudjuk mérni a problémákat, megoldási javaslatokkal tudunk élni, majd a megoldást le is szállítjuk vagy kifejlesztjük, és ha az ügyfél kéri, üzemeltetjük is”, fogalmaz Valter Krisztián. Ennek megfelelően a hardver- és szoftverkereskedelem továbbra is fontos eleme marad a vállalat stratégiájának.
„Ismerjük a jogszabályi előírásokat, fel tudjuk mérni a problémákat, megoldási javaslatokkal tudunk élni, majd a megoldást le is szállítjuk vagy kifejlesztjük, és ha az ügyfél kéri, üzemeltetjük is”
2024 egyik legsikeresebb projektjének azt tartja, amikor az egyik nagy ügyfelüknél lecserélték a teljes kiszolgálói infrastruktúrát, beleértve a szervereket és a hálózati eszközöket is, és hiperkonvergens megoldást vezettek be. Része volt a feladatnak az új környezet megtervezése, leszállítása, implementálása és konfigurálása, hogy kulcsrakész állapotban tudják átadni a felhasználónak, egyetlen leállás nélkül. Mindezt hét hónap alatt, április elejétől október végéig végrehajtották. „Kemény munka volt, de sokat tanultunk közben, és amikor levelet kaptunk az ügyféltől, hogy ilyen sima és jól működő átállásban még soha nem volt része, akkor úgy éreztem, hasonló munkát bármelyik évben bevállalnék”, teszi hozzá Valter Krisztián.
MI a gyakorlatban
Meglévő kompetenciái és erősségei mellett a BDO Digital 2024-ben leginkább a mesterséges intelligencia terén fejlesztette képességeit és termékeit. „Úgy látjuk, hogy a generatív MI iránti érdeklődés továbbra is felfokozott marad, de a hype mellett megerősödik a realitásérzék is. Az ügyfelek egyre inkább az üzleti eredményekre fókuszálnak, így a mesterséges intelligenciával szembeni elvárások is kiegyensúlyozottabbá válnak”, veszi át a szót Vadász Gábor, a vállalat társügyvezetője.
Ezekre a konkrét elvárásokra alapozza az MI-vel kapcsolatos stratégiáját a BDO Digital. Nem nagy ívű stratégiákat kívánnak bemutatni, hanem könnyen és gyorsan használatba vehető megoldásokat, amelyek üzleti haszna gyorsan megmutatkozik. Több olyan MI-alapú terméke is a van a vállalatnak, amelyet azonnal be tudnak mutatni az érdeklődő ügyfeleknek, akik a szoftver képességeit látva máris jobban el tudják képzelni, hogy saját környezetükben hol tudnák hasznosítani a megoldást.
A BDO Digital két zászlóshajója ezen a téren a Bookerbot AI és az InfinityMind megoldások, amelyek az ügyfélkiszolgálás és az ügyfél-véleménykezelés területén hoztak kiemelkedő eredményeket. Új szolgáltatásként bevezették az automatizált számlafeldolgozást, amely elsősorban a nagyvállalati ügyfeleknek jelent komoly értéket.
Célzott megoldások
Ami a jövő évi terveket illeti, még mindig biztosan sok munkát jelent a NIS2 előírásainak való megfelelésre felkészíteni a vállalkozásokat.. A BDO Digital nem akar hivatalos NIS2 auditor cég lenni, mondja Valter Krisztián, mert az ügyfelek felkészítése a követelmények teljesítésére, a szabályzatok elkészítése, a védelmi környezetek kialakítása biztosan ellátja a cég munkatársait munkával 2025-ben is – különösen, hogy a közvetlenül nem érintetti körben is várható a biztonságtudatosság erősödése, az IT-biztonság felértékelődése.
Zöldíteni a flottákat
A BDO egy másik üzletágával együttműködve 2025-ben elektromobilitási tanácsadási szolgáltatást is indít a BDO Digital. Az ESG-előírások miatt a vállalatoknak fel kell mutatniuk egy tervet arra, hogyan csökkentik karbonlábnyomukat, amelynek egyik lehetséges módja a céges autóflotta elektromos járművekre cserélése. Ezen a téren is teljes körű szolgáltatásra törekszik a BDO Digital: segít kiválasztani a megfelelő autókat, finanszírozást találni, megállapodni töltőszolgáltatókkal, a parkolókat is kialakítani vagy akár a munkavállalókat felkészíteni a váltásra. Ezzel együtt az elektromobilitásban megmaradnak a tanácsadásnál, a fizikai feladatokat (például a töltők felszerelését) partnerek végzik majd. |
Ezzel együtt az egyik fő csapásirányt 2025-ben is biztosan a mesterséges intelligencia jelenti majd. Technológiai oldalról a vállalati alkalmazásokra szabott, specializált generatív MI-modellek kerülnek előtérbe és több figyelem irányul majd az MI felelősségteljes, etikus használatára. Az egyes felhasználói szegmensek is célzottabban tudják majd használni a technológia kínálta lehetőségeket. A turizmusban az MI növeli a személyre szabott élményeket és áttörés várható a dinamikus árképzés terén is; a pénzügyi szektorban az MI meghatározó lesz a csalásmegelőzésben, a hitelminősítésben és az ügyfélkockázat-kezelésben; a gyártásban pedig az MI-alapú prediktív karbantartás és minőség-ellenőrzés dominálhat, sorolja a lehetséges felhasználási területeket Vadász Gábor.
Mindent az AI Actről
Ennek megfelelően a BDO Digital is tovább bővíti MI alapú megoldásait, különösen az ügyfélszolgálati, adatfeldolgozási és elemzési területeken. Nem csak új, a vállalati működést hatékonyabbá tévő megoldásokat akarnak kínálni az ügyfeleknek, hanem az uniós AI Act megfelelésben is segítségére akarnak lenni a vállalatoknak. Ebben segít nekik a meglévő auditori tapasztalatuk, illetve az is, hogy maguk is aktívan fejlesztenek MI-megoldásokat – vagyis mind a elméleti, mind a gyakorlati tudás rendelkezésre áll a megfelelőség biztosításához.
Ami a konkrét terveket illeti, a vállalat tervezi specifikus iparági MI-modellek fejlesztését, adatvédelmi és etikus MI-megoldások integrálását, valamint mesterséges intelligencia alapú döntéstámogató rendszerek továbbfejlesztését. „Számunkra a jövő az innovációról és az ügyfelek igényeinek pontos kiszolgálásáról szól, miközben hozzájárulunk egy felelősségteljes és fenntartható MI-ökoszisztéma építéséhez”, fogalmaz Vadász Gábor.
Megjelent: ITBusiness 2024. december 17.Elmélet és gyakorlat kéz a kézben - ITBUSINESS